Będzie miała blisko 1000 km i poprowadzi od Świnoujścia, przez Lubuskie, Dolnośląskie, Opolskie aż do granicy z Czechami na Śląsku. Odrzańska Trasa Rowerowa to marzenie wielu rowerowych turystów, które zaczęto budować właśnie na Pomorzu Zachodnim. Teraz chcą je zrealizować samorządowcy całej Polski Zachodniej.

20 kwietnia br. podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego we Wrocławiu zostanie podpisane „Porozumienie o współpracy na rzecz realizacji promocji i utrzymania trasy Blue Velo”.

Piękne krajobrazy, niesamowite miejsca, szereg wspaniałych miejscowości i zabytków, od kilku do kilkunastu dni na rowerze. Zalety trasy rowerowej, która poprowadzi od Bałtyku aż po Kotlinę Raciborską można wymieniać niemal bez końca.

- Gdy zdecydowaliśmy się kilka lat temu na stworzenie Sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego, jednym z naszych priorytetów było zbudowanie szlaku korytarza Odry. Jego potencjał turystyczny jest przeogromny, ale by został w pełni wykorzystany, musi umożliwiać podróż od morza, aż po góry. Cieszymy się, że dołączają do nas kolejne regiony. Jako samorządowcy widzimy ten niesamowity potencjał, który musimy wykorzystać. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Projekt „Blue Velo – Odrzańska Trasa Rowerowa” ma na celu stworzenie długodystansowej trasy rowerowej biegnącej przez pięć regionów Polski Zachodnie. Szlak ma być zintegrowany z trasami niemieckimi oraz siecią EuroVelo. Co ciekawe wszystkie województwa zgodziły się, że Blue Velo powinna być oznakowana numerem 3. Stosowanie tego numeru do oznaczania nowobudowanych odcinków zainicjowało Pomorze Zachodnie..

Całkowita długość trasy na Pomorzu Zachodnim wynosić będzie ok. 275km. Obecnie Województwo Zachodniopomorskie prowadzi intensywne prace budowlane na ok. 88 kilometrach tej trasy. Budowane są malownicze odcinki wzdłuż na wałach Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbie. Powstaje także odcinek od Gryfina do Trzcińska-Zdrój oraz od Dargomyśla do Chwarszczan. Kolejne odcinki są projektowane. Pomorze Zachodnie będzie pierwszym województwem gdzie trasa powstanie. Planuje się, że w regionie na 38% długości tej trasy powstaną nowe drogi rowerowe, pozostałe odcinki poprowadzą po istniejących drogach rowerowych, drogach leśnych i mało uczęszczanych drogach lokalnych.